Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler

0
77

Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler

Ramazan ayı hayırlısıyla başladı. Koronavirüs Covid-19 salgını sebebiyle bilhassa bağışıklık sistemini korumak, beslenmeye dikkat etmek gerekiyor. Uzmanlar oruçluyken değişen beslenme alışkanlıklarına dikkat çekiyor. Fazla kalorili, karbonhidrat ve şekerli beslenmenin gerilim, kalp krizi şeklinde ciddi sıhhat problemlerine niçin olabileceğini belirtiyor.

Ramazan ile beraber düşen öğün sayısının ve bununla beraber değişen beslenme alışkanlıklarının sıhhat sorunlarını da bununla beraber getirebileceğini söyleyen Beslenme ve Rejim Uzmanı Özden Örkçü; “16-17 saatlik açlık sonrası hamur harcı işleri, kızartmalar, sucuk, salam, pastırma şeklinde şarküteri ve tuz oranı yüksek yiyecekler, şerbetli tatlılar, pideler, börekler, makarnalar şeklinde yüksek kalori içeren yiyecekler ani şeker ya da gerilim yüksekliklerine niçin olabilir. Buna bağlı olarak kan basıncının yaşamı tehdit edici şekilde yükselmesi sonucu oluşan, kalp krizi, akciğer ödemi şeklinde ciddi tablolar ortaya çıkabilir” diyor.

kepekli ve yulafli yiyecekler - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
kepekli, yulaflı, lif içinde ne olduğu yüksek yiyecekler

Kepekli, yulaflı, lif oranı yüksek yiyecekler.

Açlık süresini kısaltmak için ne olursa olsun sahura kalkılması icap ettiğini ifade eden Beslenme ve Rejim Uzmanı Özden Örkçü; bu zamanda yüksek kalorili yiyecekler yerine, kepekli, yulaflı, lif içinde ne olduğu yüksek mide sindirimi kolay olmayan, erken mide boşalmaları yaşatmayan karmaşa karbonhidratlar tercih edilmesi icap ettiğini vurguluyor.

cay ve kahve gibi icecekler vucuttaki suyun atilmasina neden oluyor - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Çay ve kahve şeklinde içecekler vücuttaki suyun atılmasına niçin oluyor

Vücuttan su atılmasına yol açan yiyecek ve içeceklerden uzak durulmalı. Beslenme ve Rejim Uzmanı Özden Örkçü; “Çay ve kahve şeklinde içecekler vücuttaki suyun atılmasına niçin olduğundan bir sonraki oruç günü kişiyi susatabilmektedir.

Oruç süresince susamamak için vücuttan su atılmasına yol açan yiyecek ve içeceklerden uzak durulmalı, sahurda ve iftarda çay ve kahve tüketimi azaltılmalıdır” dedi.

Sahurda ve iftarda tuz tuketimini azaltmak daha az susamayi saglamaktadir - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Sahurda ve iftarda tuz tüketimini azaltmak daha azca susamayı sağlamaktadır

Tuzlu besinlere dikkat.

Tuzlu besinler tüketmenin orucun susuzluk içinde geçmesine niçin olabileceğini söyleyen Beslenme ve Rejim Uzmanı Özden Örkçü; “Sahurda ve iftarda tuz tüketimini azaltmak daha azca susamayı sağlamaktadır” diyor. Yüksek kalorili içecek ve yiyeceklerin yerine, iftar ve sahur saatlerinde bağışıklık sistemimizi destekleyici meyve sebzelere yer vermemiz icap ettiğini vurgulayan Beslenme ve Rejim Uzmanı Özden Örkçü: “Unutmayalım ki iftar saatini beklerken hayalini kurduğumuz tatlılar bir tek kalori almaktan başka bir şeyi olmazken, antioksidan ve c vitamini deposu sebze ve meyveler vücudumuzu kalkan şeklinde koruyarak zinde kalmamızı da elde edecektir” dedi. Beslenme ve Rejim Uzmanı Özden Örkçü yararlı gıdaları şöyleki sıralıyor;

kusburnu - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Kuşburnu, turunçgillerden, domates, biber, maydanoz, soğan, dutsu meyveler bağaşıklık sistemimizi kuvvetli meblağ

C vitamini: bağışıklık siteminizi kuvvetli tutarak hastalanmanızı engeller. Kuşburnu, turunçgillerden, domates, biber, maydanoz, soğan, dutsu meyveler dediğimiz berryler, kabak, brokoli ve yeşil salatalar C vitamin almanızı sağlayacak besinlerdir.

su - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Günlük 8 su bardağı su tüketimi

Toksin atımını hızlandırmak ve vücudumuzu canlandırmak için günlük 8 su bardağı su tüketimini dikkatsizlik etmemekle birlikte taze sıkılmış bazı meyve ve sebze sularının da tüketimini arttırmak oldukca doğru olacaktır.

sarimsak - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Sarımsak birçok hastalığı tedavi eder

Sarımsak; yiyeceklere lezzet verici olarak kullanılmasının yanında birçok hastalığı tedavi etmek amacıyla da kullanılmaktadır.

kefir - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Kefir vücut direncini arttırır

Kefir tertipli tüketildiğinde vücut direncini arttırma da oldukca önemlidir.

zencefil - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Zencefil yüksek vitamin ve gıda deposudur.

Zencefil, Asya kökenli bir nebat olan zencefilin sağlığa yararı oldukca eski zamanlardan beri bilinmektedir, yüksek vitamin ve gıda deposudur.

kekik - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Kekik; kramp çözücü, dezenfekte edici ve balgam söktürücüdür.

Kekik; kramp çözücü, dezenfekte edici ve balgam söktürücü olarak kullanılmaktadır. Akciğer ve bronşlar başlıca kullanım alanlarındandır.

hazir gida - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Endüstri tipi kek, börek, pasta, bisküviden uzak durun

Bilhassa içeriğini bilmediğimiz ürünler, hazır çorbalar, rafine gıdalar (endüstri tipi kek, börek, pasta, bisküvi, iyi pişmemiş ürünler üstünde yanık ve kömür karası görünümü olan ürünlerden uzak durmak gerek.

meyve tuketin - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Sahurda minimum 1-2 porsiyon yaş ya da kuru meyve tüketin

Sahurda meyve tüketin

Meydana getirilen araştırmalar, yapısında triptofan aminoasidi fazla olan besinlerin iştahı azalttığı belirtilirken bağışıklık sistemini de koruduğunu gösteriyor. Beslenme ve Rejim Uzmanı Özden Örkçü buna bağlı olarak sahurda minimum 1-2 porsiyon yaş ya da kuru meyve tüketmeyi öneriyor. Beslenme ve Rejim Uzmanı Özden Örkçü; Muz, avokado, yulaf ve süt triptofan bakımından varlıklı gıdalardır. Bezelye, fıstık, fasulye şeklinde albumin bakımından varlıklı besinler tüketerek iştahınızı azaltabilirsiniz. Meyveler naturel şeker deposudur.

Dikkatinizi Çekebilir;  Yoga ile yağ yakma incelemesi

Krom kan şekeri düzenleyen bir mineraldir. Yulaf, peynir, ısırgan otu, meyan kökü, buğday, süt ve süt ürünleri, yer fıstığı mühim krom kaynaklarıdır.

bal - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Bal parazitlere karşı da antimikrobiyal özellik göstererek bağışıklık sistemini sağlamlaştırır.

Bal, senelerdir medikal tedavide kullanılır, ihtiva ettiği vitamin mineral ve aminoasitlerle naturel ilaç olarak kullanılmaktadır. Bir tek bakterilere karşı değil virüs, mantar, parazitlere karşı da antimikrobiyal özellik göstererek bağışıklık sistemini sağlamlaştırır. Yaraların süratli iyileşmesini sağlar. Ağız yöntemiyle alınan bal, immün sistemi sağlamlaştırır.

tarcinli sut - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Tarçınlı süt uykunuzu düzenler

Sahurda çay içmeyi sevmiyorsanız ya da o saatlerde uykunuzu kaçırdığınızı düşüyorsanız, tarçınlı bir süt ya da mevsim meyvelerinden hazırlanmış 1-2 porsiyon meyve dilimleri size iyi gelecektir.

kahvalti - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Kahvaltı midenizi rahatlatır.

Sahurda iftardan kalan yiyecekleri yiyenlerdenseniz bu alışkanlıklarınızdan vazgeçin ve güzel bir kahvaltı sofrasının aslına bakarsak ne kadar da midenizi rahatlattığını, uykuya dalarken kıvranmadan uyumanızı sağlatacağını görün.

Azca yağda meydana getirilen bir omlet ya da menemen, sevmiyorsanız haşlanmış 1-2 yumurta, mevsim meyvesi yada ceviz yanında hurma 1-2 dilim ekmek, doymayacağınızı hissederseniz de tost yapabilirsiniz.

iftar yemegi - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
İftara hafifçe yiyecekler

İftara hafifçe yiyeceklerle başlayın.

Beslenme ve Rejim Uzmanı Özden Örkçü; “İftarda; tüm gün aç ve susuz kalan kişilerin orucu açarken fazlaca sıvı gıdalara yüklenmek asitli içecekleri oldukca tüketmek yada 3-4 çeşit yemeği bir arada ve süratli bir halde tüketerek boş mideye aniden yüklenilmemelidir. Ters durumlarda midede şişlik hissi, reflü, midede yanma, ekşime, gaz şikâyetleri kaçınılmaz olur. İftar yemeğine hafifçe yiyeceklerle adım atmak daha doğrudur. Şu şekilde sıralarsak; İlk etapta çorbalarla başlanmalı; başlangıç için oldukca sıcak olmayan ılık çorba en uygun yiyecektir. Bağırsak problemi olanlar çorbalarına naturel lif ilavesi yapabilecekleri şeklinde kepekli ekmek de tercih edebilirler. Birazcık fasıla verip zeytinyağlı bir sebze yemeği yada salatalarla devam edilebilir. Ondan sonra anne et yemeklerinden biri seçilebilir.

gullac - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Haftada 1-2 kez sütlü tatlı yenilebilir.

Yiyecek sonrası yenilecek tatlıların hamurlu ve kızartma işlemine uğramış bir tatlı olmamasına dikkat edilmeli sütlü tatlılar tercih edilmelidir. Ramazanın simgesi haline gelen güllaç buna en uygun tatlı olarak kabul edilebilir, haftada 1-2 kez sütlü tatlı yenilebilir. Sadece derhal yiyecek üstüne değil iftardan 1- 2 saat sonrasında yenilmesi daha uygun olur.

Yiyecekleri iyi çiğnemek, oldukca tuzlu, yağlı ve tatlı gıdalardan kaçınmak gerekir. Ağır hamur harcı tatlıları yerine sütlü tatlıları yada meyveleri seçmek sağlığımız açısından daha yararlıdır. Süratli yemeyin, gıdaları iyi çiğnemeden yutmayın, yemekten sonrasında derhal yatmayın.

Aşırı yağlı, baharatlı yiyecekler ve şerbetli tatlılardan kaçının. Karnınızda şişkinlik ve gaz var ise; süt, süt ürünleri ve glutenden fukara beslenin.

egzersiz - Oruçluyken Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Yiyecekler
Evde esneme ve germe egzersizleri yapabilirsiniz.

İftardan sonra spor yapmak gerekiyor.

İftardan sonrasında mide şişkinliklerini azaltmak ya da kilo kontrolünü sağlamak için egzersiz düşünenler için de dikkat çeken Özden Örkçü; “İftardan derhal sonrasında fizyolojik bir aktiviteye yönelmek sağlığınız için risk teşkil edebilir. Yemekten minimum 1-2 saat geçmesi beklenilmeli yoksa reflü ve mide şikayetleriyle karşılaşabilirsiniz. Evde esneme ve germe egzersizleri yapabilirsiniz. Neredeyse her insanın takip etmiş olduğu bir egzersiz programı vardır, kendinize minimum otuz dakika ayırarak aktivite saatinizi oluşturun. Takip ettiğim bir şahıs yok spor yapmaktan da haz almıyorum diyorsanız da hareketli bir müziğe eşlik edebilirsiniz, çocuklarınız ya sizinle birlikte yaşayan yakınlarınızla güvenilir olun sıkılıyorum kelimesindense hayatınızı bu şekilde renklendirmek hoşunuza gidecektir” diyor.

Alıntı…

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz